سران به تقویت جایگاه بین المللی می اندیشند
نوشته شده توسط : boudika

به گزارش ایرنا، بزرگترین هدف نشست دوازدهم سران كه در آغاز دهه دوم تاسیس سازمان همكاری شانگهای برگزار می شود، تعیین سرفصل های همكاری های میان مدت و برنامه یك دهه آینده عنوان شده است.

به همین سبب به نظر می رسد اجلاس سران این سازمان این بار بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افكار عمومی جهان قرار گرفته و اهمیت بسزایی برای اعضای رسمی و ناظر داشته باشد.

سازمان همكاری شانگهای در حالی اجلاس سران را روز چهارشنبه این هفته در شهر پكن تشكیل می دهد كه از ناحیه اقتصادی و عرصه های سیاسی و امنیتی و همچنین حضور كشورهای غربی به خصوص آمریكا در منطقه خود نگران است و چالش های بزرگی را تجربه می كند.

با این وصف رهبران این سازمان با طرح برنامه یك دهه آینده و با درایت و خلاقیت های لازم می توانند بر بسیاری از این چالش ها فائق آیند.

آن طور كه طی روزهای از سوی دست اندكاران چینی برگزار كننده اجلاس عنوان شده، طرح بانك توسعه و ایجاد برخی سامانه های مالی در چارچوب شانگهای، صدور نخستین سند سیاسی و برنامه همكاری های امنیتی نشان می دهد كه كشورهای عضو به خوبی چالش های پیش روی توسعه شانگهای را شناسایی كرده اند و سعی دارند این پیمان منطقه ای را در جایگاه واقعی خود در عرصه بین المللی در 10 سال آینده تبدیل كنند.

تاكید این سازمان در دهه گذشته بر حفظ همكاری با تمركز بر اشتراكات ، كنار گذاشتن اختلاف ها و احترام به تمدن های مختلف و تاكید بر اصل سود متقابل مسیر توسعه آن را تا اندازه ای هموار كرده است.

از سوی دیگر برگزاری رزمایش های مشترك ، نشست های بلندپایه ، اجرای طرح های اقتصادی و تشكیل نشست هایی در عرصه انرژی میان اعضا جوابگوی برخی از نیازهای اقتصادی و سیاسی و امنیتی آنان بوده است.

سازمان همكاری شانگهای بر خلاف ناتو و سازمان های غربی كه كاركردهای نظامی مداخله جویانه را در كشورهای دیگر دنبال می كنند از بدو تاسیس بر حراست از صلح و ثبات و تمركز بر گفت و گو برای حل اختلافات تاكید ورزیده است.

تاكید بر حل مساله افغانستان و حراست از صلح در این كشور ، تاكید بر حل صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و استمرار حمایت از حل مساله جزیره شبه جزیره كره نشان می دهد كه سازمان همكاری شانگهای یكی از قدرت های موثر در مقابله با سیاست های سلطه طلبانه و مداخله جویانه غرب در افغانستان ، خاورمیانه و آسیای مركزی است.

این سازمان با ایجاد سامانه های مالی در منطقه و بانك توسعه به طور طبیعی توانایی های خود را برای مقابله با بحران های بین المللی كه آمریكا و اروپا ایجاد كرده اند، افزایش خواهد داد.

سازمان همكاری شانگهای درعین حال سرفصل های كاری برای خود تعریف كرده است كه اساس آن همكاری برد - برد را بین اعضای رسمی و ناظر تقویت می كند.

این سرفصل ها به این شرح است:

** گفت و گو و رایزنی برای حل مسایل پایدار

اعضای سازمان همكاری شانگهای اعم از كوچك و بزرگ همگی برابر دیده می شوند.

همه آنان حتی كشورهای ناظر در بسیاری تصمیم گیری ها شركت دارند و رایزنی می كنند. این باعث تقویت اقتدار سازمان همكاری شانگهای و افزایش همكاری اعضای آن شده است.

امضای سند همكاری دوستانه و حسن همجواری میان اعضا نشان می دهد كه آنها بر روابط مسالمت آمیز تاكید می ورزند و اعتماد متقابل سیاسی دارند.

** شانگهای بر مفاهیم امنیتی پایبند است

این سازمان در تلاش بوده تا مخاطرات پیش روی صلح را شناسایی كرده و به شكل درست با آن مقابله كند.

منطقه تحت نفوذ این سازمان اصولا منطقه ای پر تنش است. عوامل بی ثبات كننده فراوانی در آن وجود دارد و نفوذ غرب نیز بر چالش ها افزوده است.

در این شرایط سازمان همكاری شانگهای سعی كرده است با تهدیدهای امنیتی اعم از سنتی و غیرسنتی چون تروریسم ، جدایی طلبی ، افراط گرایی ، مواد مخدر ، جرایم فرامرزی و تهدیدهای دیگر مقابله كرده و ستونی برای حفاظت از صلح و ثبات باشد.

** توسعه و همكاری بر اساس اصل برد - برد

سازمان همكاری شانگهای بر اساس همكاری های اقتصادی استوار شده است.

اعضای سازمان از موقعیت های خوبی در منطقه برخوردارند و از دیدگاه سران كشورهای عضو این سازمان، آنان در عرصه های مختلف مكمل یكدیگرند و برای بیش از دو و نیم میلیارد نفر جمعیت كشورهای عضو سود آور خواهند بود.

پیمان شانگهای بر احترام و سود متقابل در همكاری های اقتصادی با نظرداشت برد - برد برای دولت ها و مردم تاكید می ورزد و سیاست مرفه كردن ملت ها را دنبال می كند.

برنامه همكاری اقتصادی و تجاری چند جانبه ، همكاری در بخش حمل و نقل ، مخابرات ، انرژی و كشاورزی بخش مهمی از این همكاری های راهبردی است .

ضمن آنكه اعضا بر سرمایه گذاری و تجارت متقابل نیز تاكید می ورزند.

** شانگهای بر اصول همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایبند است

از دیرباز منطقه زیر نفوذ سازمان همكاری شانگهای تمدن های مختلفی را تجربه كرده است و دولت ها در تلاش بوده اند تا از طریق جاده ابریشم با یكدیگر همكاری كنند.

در دنیای مدرن و وضعیت تغییر كرده كنونی ، فرصت های تاریخی، اعضای سازمان را به یكدیگر نزدیك تر می كند و دوستی های سنتی آنها را حفظ كرده است.

كشورها در زمینه های فرهنگی به یكدیگر احترام می گذارند و برخلاف غرب درصدد صدور اندیشه ها ، فرهنگ ها و ارزش های خود و تحمیل آن بردولت های دیگر نیستند.

اعضای این سازمان به سنت های فرهنگی یكدیگر احترام گذاشته و اختلاف ها را درك می كنند و اصل اقتدار را با پذیرش این اختلافات تعریف كرده اند.

** درهای باز شانگهای برای همكاری جهانی

این سازمان در تلاش است تا با سازمان ها و كشورهای دیگر همكاری نزدیك داشته باشد.

دولت های عضو و اعضای ناظر همكاری متقابل با دولت ها و سازمان های دیگر را مایه پیشرفت خود قلمداد می كنند.

در درون سازمان همه بر اصل همكاری متقابل با كشورها و سازمان های دیگر متفق القولند و راه پیشرفت و نفوذ بین المللی را در همین همكاری ها و تقویت آن جستجو می كنند.

اجرای ساختارهای سیاسی ، اقتصادی ، تجاری ، سرمایه گذاری ، انرژی ، جوانان ، فرهنگ ، آموزش و پرورش ، حمل و نقل ، گردشگری ، ابداعات علمی و فنی و بسیاری عرصه های دیگر همه رهیافت هایی برای تقویت همكاری میان اعضا و كشورهای دیگر بوده است.

به هر حال سازمان همكاری شانگهای این بار دوازدهمین اجلاس سران را با هدف تقویت خود بر اساس اصول گذشته و برنامه آینده برگزار می كند.

شناسایی مسیرهای توسعه سازمان برای یك دهه آینده ، تصویب برنامه توسعه میان مدت سازمان همكاری شانگهای بر اساس اتفاق نظر در اجلاس سران در شهر آستانه ، تعیین برنامه درازمدت مدت توسعه و تصویب سند همكاری برد - برد از برنامه های اجلاس پكن است.

در این اجلاس همچنین اولین سند سیاسی با عنوان ایجاد یك منطقه مملو از صلح و موفقیت مشترك منتشر می شود.

در بخش امنیتی نیز اصلاحات مقررات سیاسی و دیپلماتیك سازمان تصویب می شود كه برای مقابله با رویدادهای اضطراری و همكاری در بخش های مختلف به اعضای سازمان بسیار كمك خواهد كرد.

بررسی مساله عضویت افغانستان به عنوان عضو ناظر و تركیه به عنوان شریك گفت و گوها ، گفت و گوی سران درباره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی ، دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس از دیگر موضوعات مهم اجلاس پكن است .

كشورهای چین ، روسیه ، ازبكستان ، قرقیزستان ، تاجیكستان و قزاقستان اعضای رسمی و كشورهای ایران ، مغولستان ، هند و پاكستان اعضای ناظر سازمان همكاری شانگهای هستند .

آساق **275 **2100**5981





:: برچسب‌ها: دوچرخه , وابسته به تکزاس , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: